14 July 2017
Tips tegen een ochtendhumeur

Kom je elke ochtend grauwend je bed uit? Kun je pas een fatsoenlijke zin produceren als je drie koppen koffie verder bent? Dan heb je ongetwijfeld last van een ochtendhumeur. Althans, vooral je omgeving heeft daar last van! In elk geval kun je een ochtendhumeur iets verlichten met deze tips. 

Een kanjer van een ochtendhumeur

Ken je dat liedje nog van Kinderen voor Kinderen? “Gemopper, gemekker, gezanik en gezeur … Zelfs de hond kijkt sloom over het randje van z’n mand … Iedereen is in mineur, Er wordt geslagen met de deur, Ze hebben allemaal een kanjer van een ochtendhumeur!” Behalve dan die Jurgen die het liedje zingt. Hoe kan dat eigenlijk? Waarom heeft de ene van het gezin wel last van een ochtendhumeur en de ander niet?

Oorzaken van een ochtendhumeur

Goed nieuws voor iedereen die wél een ochtendhumeur heeft: het ligt niet aan je karakter. Het heeft allemaal te maken met je biologische klok. Je hebt bijvoorbeeld te kort geslapen, een slechte nacht gehad of je bent een echt avondmens. Logisch dat je in de vroege ochtend niet op je best bent! Je kunt weinig verdragen en hoe meer mensen tegen je praten, hoe slechter je humeur wordt. Je kunt een ochtendhumeur voorkomen door te zorgen voor voldoende slaap of proberen je biologische klok te verzetten. Hieronder lees je hoe dat kan!

Tips voor een betere nachtrust

Te weinig slaap kan ten eerste komen doordat je te laat naar bed gaat. De remedie is dan simpel: kruip er wat vroeger in. Maar soms is er meer aan de hand en ga je wel op tijd naar bed, maar lukt het niet om in slaap te vallen. Of wordt je ‘s nachts wakker. Neem dan eens de volgende tips voor een betere nachtrust door:

  1. Drink (in elk geval 's avonds) geen cafeïne, niet meer dan 1-2 glazen alcohol en eet geen grote hoeveelheden vlak voor bedtijd. Rook ook niet vlak voor het naar bed gaan. Ook nicotine is een stimulerende stof.
  2. Zorg ervoor dat je niet te warm bent. Uit onderzoek van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen (NIN-KNAW) is gebleken dat mensen met slapeloosheid in veel gevallen een te hoge lichaamstemperatuur hebben op het moment dat zij gaan slapen. Houd je slaapkamer en je bed dus lekker koel. Het juiste beddengoed, bijvoorbeeld een dun dekbed met dekbedovertrek van katoen satijn, kan hierbij helpen.
  3. Verstoor je biologische klok zo min mogelijk. Vermijd het gebruik van beeldschermen en fel licht een paar uur voor het slapengaan. Dit haalt je slaap-waakritme overhoop. Een mobiel in bed is dus geen goed idee! Of installeer een speciale app die dit onderdrukt.
  4. Houd overdag al rekening met je nachtrust. Alle zaken gedurende de dag - denk daarbij aan stress, blootstelling aan daglicht of kunstlicht, beweging, eten en drinken - hebben invloed op je hormoonhuishouding, biologische klok en lichaamstemperatuur. En die zorgen voor een goede slaap.
  5. Bouw je dag rustig af met zo min mogelijk prikkels. Zet de tv eens uit en ontspan met een warm bad, een boek, muziek of een goed gesprek.
  6. Lig je veel te woelen en te draaien, dan is het misschien tijd voor een ander matras. Een goed matras is niet te hard en niet te zacht.
  7. Ben je een lichte slaper? Houd oordopjes bij de hand of gebruik ze standaard. Zo word je niet bij het minste of geringste wakker.
  8. Verduister je slaapkamer zoveel mogelijk of gebruik een slaapmasker.
  9. Gebruik je slaapkamer niet voor werk, gamen, of tv-kijken: alléén om te slapen. En dat andere.

Tips om je biologische klok te verzetten

Ben je een echt avondmens en is dat de oorzaak van je ochtendhumeur? Dan is de meest eenvoudige oplossing om naar je biologische klok te luisteren en later op te staan. Helaas is dat meestal niet mogelijk door werk, gezin en school…. De tweede manier is jezelf meer tijd gunnen om op te starten. En dat betekent juist vroeger opstaan… Klinkt niet aantrekkelijk, maar je dag begint wel veel relaxter. Je hebt ruim de tijd om te ontbijten, douchen en aan te kleden. Vermijd stress ook door ‘s avonds al zoveel mogelijk voor te bereiden: zet je ontbijtspullen klaar, zoek alvast je outfit uit en pak je tas in (inclusief lunch). Ook kan een lichtwekker helpen om de dag beter te beginnen. In plaats van wreed uit je slaap te worden gerukt door snerpend gepiep, word je op natuurlijke wijze gewekt door toenemend licht. Hier krijgt ook je biologische klok een opkikker van. En daardoor kun je ‘s avonds weer beter in slaap komen.

 

PS Heb jij of ken jij iemand met een kanjer van een ochtendhumeur? Geef dan een grappig dekbedovertrek cadeau, bijvoorbeeld met de tekst ‘Oh shit, it’s Monday!’ Met een beetje humor kom je altijd een heel eind!

 

Dekbedovertrek monday bad day



Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »