10 November 2017
Snel in slaap vallen

Zodra je hoofd het kussen raakt, zeil je meteen weg naar dromenland om 's ochtends zo fit als een hoentje een nieuwe dag te beginnen. Och, was het maar zo makkelijk! Heel veel mensen hebben moeite om in slaap te vallen. Ook al ben je moe, je kunt de slaap maar niet vatten. Je hoofd wil niet tot rust komen en je lichaam kan zich niet ontspannen. Vervelend! Gelukkig zijn er verschillende trucjes om snel in slaap te vallen.

De 4-7-8 slaaptruc

De belangrijkste manier om te ontspannen is door ademhalingsoefeningen. Met deze simpele truc kun je jouw ademhaling zo reguleren dat je vanzelf zult ontspannen. Zorg ervoor dat je lekker in bed ligt. Houd het puntje van je tong tegen de achterkant van je boventanden tijdens deze oefening. Adem nu 4 seconden lang langzaam in door je neus. Zorg ervoor dat je via je buik ademhaalt, en niet via je borst. Houd je adem 7 tellen vast. Adem nu alles weer uit via je mond met een zacht ssssshhhhhhh. Probeer tijdens deze oefening alleen aan je ademhaling te denken. Herhaal dit vier keer en de kans is groot dat je binnen een minuut in slaap valt!

Eenvoudige meditatietechniek

Heb je een drukke dag gehad en tollen de gedachten door je hoofd? Of lig je te piekeren en te malen over de dag van morgen? Probeer dan je hoofd leeg te maken door te mediteren. Mediteren kan al op eenvoudige wijze. Ga ontspannen liggen, bijvoorbeeld op je rug liggen met je handen naast je in bed. Concentreer je op je ademhaling. Voel hoe de lucht naar binnen stroomt en laat het weer los. Door met je neus diep in te ademen en de lucht langzaam uit te blazen, wordt je ademhaling rustiger. Is je ademhaling normaal, verander daar dan niks aan je ademhaling en neem het gewoon waar. Probeer vervolgens je hoofd leeg te maken. Nu duiken de gedachten waarschijnlijk allemaal achter elkaar op. Druk ze niet weg, maar erken ze en laat ze vervolgens wegstromen. Elke keer als je uitademt, laat je een gedachte los. Visualiseer ze bijvoorbeeld als blaadjes die je op een stromende rivier laat meevoeren of als pluisjes die je loslaat in de wind. Op een gegeven moment zal je merken dat de gedachtestroom afneemt. Zo kun je op eenvoudige wijze ontspannen en in slaap vallen. Bovendien: mediteren kun je leren. Dus hoe vaker je mediteert, hoe makkelijk het gaat. 

Ontspan je spieren 1 voor 1

Heb je veel spanning in je lijf dan kun je deze methode gebruiken om je lichaam stapsgewijs te ontspannen. Door de ademhaling- en visualisatie technieken wordt je geest ook rustig en kun je in slaap vallen. Begin door rustig via je neus in te halen en span de eerste spiergroep aan. Het makkelijkst is om te werken van beneden naar boven. Je begint dus met je tenen: span ze aan en laat ze weer los terwijl je uitademt. Stel je ondertussen voor dat alle spanning uit je tenen vloeit. Ga vervolgens naar je benen, buik, borst, armen en hoofd. Adem diep in door de neus, span de spieren aan en laat de spanning met het uitademen fysiek en geestelijk los. Voel hoe je lichaam tot rust komt en val ontspannen in slaap.

 

Voor al deze oefeningen geldt: oefening baart kunst. Hoe vaker je ze doet, hoe makkelijker het wordt om in slaap te vallen. Op deze manier kun je jezelf altijd leren ontspannen en snel in slaap vallen, hoe druk je dag ook was!

Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »