21 July 2017
Beter slapen op vakantie

Je hebt er het hele jaar naar uitgekeken en nu is het eindelijk zover: Zomervakantie! Een paar weken helemaal vrij. Tijd om leuke dingen te doen, heerlijk uit te slapen en helemaal tot rust komen. Tenminste, dat is het plan. Maar wat als je het bed induikt van je hotel, vakantiehuis, tent of caravan en je de slaap maar niet kunt vatten? Met deze tips slaap je beter op vakantie en voorkom je dat een slechte nachtrust je vakantie verpest!

Waarom slaap je slechter op vakantie?

Hoewel we allemaal op vakantie gaan om eens flink uit te rusten, is het tegendeel vaak waar.  In plaats van fris en opgeladen weer thuis te komen, is meer dan de helft van de vakantiegangers moe na hun vakantie. Een deel van de oorzaak ligt hem in de vele activiteiten die we tijdens onze vakantie ‘moeten’ doen. Je wil de prachtige omgeving natuurlijk wel optimaal verkennen en alles zo minutieus mogelijk vastleggen voor het nageslacht. Dat legt nogal een druk en helpt je niet om te ontspannen en uit te rusten. Een andere reden is dat je slechter slaapt. Misschien is je hotelbed en hard (of te zacht), de tent te warm of ligt er een snurkende Italiaan in de caravan naast jullie. Bovendien is alles nieuw en moet je wennen aan je nieuwe slaapomgeving. Allemaal heel logisch, maar wel vervelend als het je (korte) vakantie beheerst. Daarom deze tips om beter te slapen op vakantie, zodat je die uitgerust en voldaan kunt besluiten!

Voorkom pre-vakantiestress

De laatste week voor de vakantie… Alle vakantiespullen moet worden gezocht, gewassen, gekocht en ingepakt. Je wilt je werk netjes afronden en het liefst met een leeg bureau vertrekken. En oh, het is wel zo fijn als je straks in een schoon huis thuiskomt. En heeft de auto al een vakantiecheck gehad? Kortom: je hoofd loopt over en je vertrekt met het zweet op de bovenlip richting vakantiebestemming. Zonde! Want voordat je weer tot rust komt, is de helft van je vakantie alweer voorbij. Probeer dus zoveel mogelijk ruim van tevoren te regelen. Laat sommige dingen los (op je vakantieadres zijn ook winkels). Rust goed uit voor de reis en neem zoveel mogelijk rust tijdens de reis. Zo begin je de vakantie pas goed!

Neem je eigen beddengoed mee

Ook al slaap je in een hotel, neem je eigen beddengoed mee. Het vertrouwde geurtje van je geliefde kussen en dekbed helpen je te wennen aan de nieuwe slaapomgeving. Ga je met het vliegtuig, stop dan alleen je dekbedovertrek en kussensloop in je koffer. En onthoud: het is de eerste nacht(en) heel normaal dat je moet wennen aan je nieuwe slaapomgeving. Meestal gaat dat wel na een paar nachten wel over. Ga er in elk geval niet over lopen stressen, want dan lig je nog meer wakker! 

Sluit irritatiefactoren buiten

Het irritante gesnurk van de buurman, het gekmakende gezoem van muggen, de zon door het dunne tentdoek of het constante gerommel van de airco… Deze irritatiefactoren houden je geheid uit je slaap, waardoor je ‘s morgens moe en gebroken het bed uit kruipt. Neem (of koop) een paar simpele hulpmiddelen om dit te voorkomen. Met een klamboe houd je die rotmuggen buiten je bed, een slaapmasker houdt het licht tegen en oordopjes doen de rest van het werk.

Versla die jetlag

Reis je met tijdsverschil, dan kun je flink last krijgen van een jetlag. De beste oplossing is om je meteen aan te passen aan de lokale tijd. Houd jezelf dus zo lang mogelijk wakker totdat het donker wordt. Koffie, beweging en afleiding kunnen hierbij helpen. Moet je slapen terwijl je lichaam nog wakker is? Een beker warme melk, een lange avondwandeling, ontspannende muziek luisteren, een boek lezen of een douche nemen kunnen je helpen te ontspannen. Lig je nog met wijdopen ogen in bed, ga dan niet stressen maar accepteer dat dit je slaapritme nog niet is aangepast. De slaap zal zich heus wel aandienen. Ontspan, het komt goed!

Kom in beweging

Op vakantie is het fijn om de hele dag te relaxen. En een dagje luieren bij het zwembad, op het strand of voor je tent is echt niet erg. Zolang het niet elke dag gebeurt. Zeker als je ‘s nachts slechts slaapt, is de verleiding groot. Maar juist doordat je overdag niet beweegt, slaap je 's avonds slecht! Wissel het luieren dus af met iets actievers. Maak een mooie wandeling door het dorp, de bergen of in het bos. Ga baantjes trekken in het zwembad of loop door de branding. Maak een kanotocht of fiets een mooie route. Als je overdag actiever bent, kun je 's avonds veel beter in slaap vallen!

Ten slotte: laat ‘thuis’ eventjes los. Je werk, familie, school - alle verplichtingen en de dagelijkse sleur. Blok ook die constante stroom aan nieuws en prikkels die op je telefoon voorbijkomt. De wereld draait heus wel door zonder jou. Stort jezelf in de vakantiemodus - niets moet en alles mag - en geniet van je rust!

 

 








Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »