29 December 2016
Waar lig jij wakker van?
Het jaar loopt ten einde en om twaalf uur ‘s nachts wordt dat traditiegetrouw met knallend vuurwerk afgesloten. Toch zullen hier niet veel mensen hier wakker van liggen, aangezien de meeste zelf in het feestgedruis te vinden zijn! Lig je echter op elke andere nacht rond dit tijdstip klaarwakker in bed, dan is er iets anders aan de hand. Slapeloosheid of insomnie is vreselijk vervelend en heeft veel verschillende oorzaken. Waar lig jij wakker van?

Oorzaken van slapeloosheid

Ieder mens ligt wel eens wakker. Bijvoorbeeld als je een spannende dag voor de boeg hebt, financiële zorgen hebt of gewoonweg teveel hebt gegeten. Maar wanneer je structureel slecht in slaap kunt vallen, niet kunt doorslapen of voor het krieken van de dag wakker wordt, is er sprake van slapeloosheid. Helaas is hier geen eenduidige oorzaak voor aan te wijzen. Er kan zowel een psychische als lichamelijke reden voor zijn. En soms is slapeloosheid op een bepaalde manier aangeleerd. Doordat je een paar keer achter elkaar een slechte nacht hebt gehad bijvoorbeeld. De volgende nacht ben je erop gebrand om dit keer wél te slapen. En als dat niet meteen lukt, neemt de spanning, frustratie en angst toe. Kortom: je krijgt last van slaapangst. Pas als je die negatieve gedachten weet te stoppen, komt je lichaam tot rust en ontspant je geest. En dat is noodzakelijk om lekker te kunnen slapen!

10 Tips tegen slapeloosheid

Hoewel slapeloosheid niet met één wondermiddel is aan te pakken, kun je aan de hand van een aantal tips wel je slaappatroon onder de loep nemen. Wellicht zit er iets bij dat het proberen waard is. Ook voor iedereen die af en toe wakker ligt, kunnen deze tips handig zijn. Hierbij geldt bovendien dat het altijd een combinatie is van factoren waarmee je ineens een verschil kunt maken. Even uitproberen dus!

  1. Inkoppertje: drink (in elk geval 's avonds) geen cafeïne, niet meer dan 1-2 glazen alcohol en eet geen grote hoeveelheden vlak voor bedtijd. Rook ook niet vlak voor het naar bed gaan, aangezien nicotine een stimulerend stof is.

  2. Zorg ervoor dat je niet te warm bent. Uit onderzoek van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen (NIN-KNAW) is gebleken dat mensen met slapeloosheid in veel gevallen een te hoge lichaamstemperatuur hebben op het moment dat zij gaan slapen. Houd je slaapkamer en je bed dus lekker koel. Het juiste beddengoed, bijvoorbeeld een dun dekbed met dekbedovertrek van katoen satijn, kan hierbij helpen.

  3. Luister naar je interne klok. Iedereen heeft zijn eigen slaap-waakritme. De kunst is om de slaapsignalen te interpreteren én daarnaar te handelen. Ook al is het nog geen bedtijd!

  4. Verstoor je biologische klok zo min mogelijk. Vermijd het gebruik van beeldschermen en fel licht een paar uur voor het slapengaan. Dit haalt je slaap-waakritme overhoop. Een mobiel in bed is dus geen goed idee! Of installeer een speciale app die dit onderdrukt.

  5. Houd overdag al rekening met je nachtrust. Alle zaken gedurende de dag - denk daarbij aan stress, blootstelling aan daglicht of kunstlicht, beweging, eten en drinken - hebben invloed op je hormoonhuishouding, biologische klok en lichaamstemperatuur. En die zorgen voor een goede slaap.

  6. Bouw je dag rustig af met zo min mogelijk prikkels. Zet de tv eens uit en ontspan met een warm bad, een boek, muziek of een goed gesprek.

  7. Lig je veel te woelen en te draaien, dan is het misschien tijd voor een ander matras. Een goed matras is niet te hard en niet te zacht.

  8. Ben je een lichte slaper? Houd oordopjes bij de hand of gebruik ze standaard. Zo word je niet bij het minste of geringste wakker.

  9. Verduister je slaapkamer zoveel mogelijk of gebruik een slaapmasker.

  10. Gebruik je slaapkamer niet voor werk, gamen, of tv-kijken: alléén om te slapen. En dat andere.


We wensen je een spetterende oudjaarsnacht en voor de rest van het jaar een heerlijke nachtrust!

Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »