02 February 2017
Gewoon moe of een winterdip?
Oei, wat ben je moe… De lange winter laat zich nu echt wel gelden. Voel je je daarnaast ook down en zou je het liefst de hele dag onder een dekentje kruipen, met een pak koeken, reep chocola en zak chips binnen handbereik? Misschien ben je dan niet ‘gewoon’ moe, maar heb je te maken met een winterdip! Vooral in januari en februari manifesteren deze winterblues zich bij honderdduizenden mensen in Nederland. De belangrijkste oorzaak: gebrek aan daglicht.

Gewoon moe, winterdip of winterdepressie

In de winter hebben we allemaal wat minder energie dan anders. Vooral na de feestdagen trekken de korte dagen en lage temperaturen een wissel op onze gezondheid. Bij sommige mensen blijft die vermoeidheid aanhouden, ook al gaan ze vroeg naar bed. Als daar ook nog symptomen bijkomen zoals somberheid, toename van eetlust, verminderde concentratie en futloosheid, spreken we van een winterdip. Wanneer de winterdip langdurig je functioneren verstoord en erger wordt, dan is er sprake van een winterdepressie. Beide hebben echter dezelfde oorzaak: een gebrek aan daglicht.

Oorzaak en symptomen van een winterdip

In de winter gaat onze wekker al af wanneer het nog donker is. De realiteit zegt ‘opstaan!’ maar je lichaam is het daar absoluut niet mee eens. Ons natuurlijk bioritme is namelijk afgestemd op natuurlijk daglicht. Zodra de zon opkomt, stopt je lichaam met de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. In de zomer en het voorjaar gaat dat goed, maar in de winter is de zon er nog niet bij om de productie te laten stoppen. Die verhoogde aanmaak van melatonine zorgt ervoor dat je steeds maar moe blijft én heeft invloed op andere processen. Zo heb je minder concentratievermogen en ben je makkelijker afgeleid. Ook je stemming verandert: je bent prikkelbaarder dan anders en hebt geen zin in gezelschap. Eigenlijk heb je nergens zin in (behalve in koolhydraten, heel veel koolhydraten). Er komt dus ook niks uit je handen, waardoor je stress krijgt in plaats van een voldaan gevoel aan het eind van de dag. Wanneer je deze symptomen herkent, heb je waarschijnlijk last van een winterdip!

De winterdip te lijf

De remedie tegen een winterdip is simpel: daglicht. Door minimaal een uur buiten in het daglicht bewegen, zullen je klachten snel afnemen. Niet alleen omdat het melatonine gehalte lager wordt, maar ook doordat je lichaam door de zon Vitamine D aanmaakt. Bovendien zorgt het bewegen voor extra serotine en dat doet net als Vitamine D wonderen voor je humeur. Maar wie heeft de tijd en vrijheid om elke dag een uur naar buiten te gaan…? Bovendien zijn veel dagen in de winter verstoken van daglicht door dikke bewolking. Voor een flinke dosis daglicht is lichttherapie de oplossing. Hierbij zit je voor een speciale lichtbak en valt het licht rechtstreeks in je ogen, zodat het zijn werk optimaal kan doen. Dit in tegenstelling tot indirect daglicht door het raam, dat bovendien ook nog vaak UV-gefilterd wordt. Meestal duurt de therapie een week, waarbij je elke dag drie kwartier voor de lichtbak zit. Het effect is hierna meteen merkbaar. Mochten de klachten na enkele weken onverhoopt terugkomen, dan kun je weer een sessie volgen.
 

Herken je de symptomen van een winterdip, probeer dan overdag zoveel mogelijk te bewegen in de buitenlucht. Of bespreek met je huisarts de mogelijkheden voor lichttherapie. Ten slotte is er een derde mogelijkheid: boek een reisje naar de zon. De leukste lichttherapie die je maar kunt verzinnen!

 

Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »