07 April 2017
Eet jij slaapverwekkend genoeg?

Iedereen weet dat een beker warme melk kan helpen om in slaap te vallen. En dat je voor het slapen gaan beter geen espresso kan wegtikken. Maar er zijn nog veel meer manieren om je slaap te beïnvloeden door sommige voedingswaren niet of juist wel te eten of te drinken!

Slechter slapen door voeding

Slaapproblemen door voeding ontstaan door een verstoorde energielevering. Je eet bijvoorbeeld teveel in de avond, waardoor je lichaam flink aan het werk wordt gezet. Ook kan een tekort aan energietoevoer de oorzaak zijn van slaapproblemen. Bijvoorbeeld omdat je een te streng dieet volgt. Met een lichte snack ongeveer een uur voordat je gaat slapen, eet je niet teveel en ga je zonder hongergevoel naar bed. Daarbij kun je deze voedingswaren het beste vermijden:

Cafeïnehoudende dranken

Een inkoppertje: iedereen kent cafeïne als een stimulerende stof. Sommige mensen zijn hier extra gevoelig voor en kunnen maar moeilijk in slaap vallen als ze teveel koffie of zelfs thee drinken. Het beste is om vanaf na het avondeten geen koffie, zwarte thee, chocolade(melk) of cola meer te nemen. Kruidenthee mag wel. Let op: ook sommige medicijnen bevatten cafeïne!

Alcohol

Soms een slaapmutsje nemen kan geen kwaad. Het kan je helpen beter in slaap te vallen, hoewel het effect na een paar uur al is uitgewerkt. Drink je echter teveel alcohol, dan kun je er akelig van dromen, ga je veel zweten en krijg je hoofdpijn. Je wordt tussendoor (ongemerkt) veel wakker en hebt dus geen effectieve slaap.

Snoep, koek en taart

In al deze zoete dingen zit veel suiker en dat heeft een stimulerende werking. Geraffineerde koolhydraten zoals in wit brood en koekjes laten bovendien  je bloedsuikerspiegel schommelen, waardoor je wakker kan worden.

Sommige groenten

Huh? Groenten zijn toch gezond? Dat is zeker waar, maar koolsoorten en gedroogde groenten hebben een hoog gisting effect wat een opgeblazen gevoel veroorzaakt. Ook bonen, komkommer en blikgroenten kunnen je nachtrust nadelig beïnvloeden.

Etenswaren met de stof tyramine

Tyramime is een aminozuur dat zit in bijvoorbeeld oude, zachte, en blauwe kaassoorten, geconserveerd vlees, aardappels, wijn en chocolade. Het stimuleert de aanmaak van een neurotransmitter die lijkt op adrenaline. Grote kans dus dat je wakker ligt na het eten van voedingswaren met tyramime.

Pikant of vet voedsel en smaakversterkers

Van scherpe kruiden en voedsel met veel vet, zoals pizza, chips en gefrituurde snacks, kun je last krijgen van brandend maagzuur of een opgeblazen gevoel. Het ligt letterlijk zwaar op de maag. En dat slaapt helemaal niet lekker! Let ook op toegevoegde smaakversterkers in bijvoorbeeld kruidenmixen en kant-en-klaar maaltijden. Deze kunnen slaapverstorende hoofdpijn en verteringsproblemen veroorzaken.

Fruit met veel vitamine C

Teveel vitamine C kan een stimulerend effect hebben. Eet vruchten met een hoog vitamine-C gehalte eten, zoals citrusvruchten en kiwi’s, liever overdag dan 's avonds. Overigens zit in rode paprika ook veel vitamine C.

 

Beter slapen dankzij voeding

Gelukkig hoef je niet alleen voedingswaren te mijden voor een goede nachtrust. Onderstaande etenswaren helpen juist wel om goed te kunnen slapen!

Fruit met niet teveel vitamine C

Ananas, aardbeien en broccoli bijvoorbeeld bevatten een dosis vitamine C dat juist een kalmerend effect op ons zenuwstelsel heeft.

Voedingswaren met triptofaan

Dit stofje heeft een rustgevend effect en zorgt voor een plezierig, slaperig gevoel. Ook stimuleert het de aanmaak van serotonine, dat op zijn beurt weer melatonine aanmaakt (zie hieronder). Triptofaan zit in bijvoorbeeld in bananen, dadels, amandelen, pinda's, granen, tonijn, gevogelte als kop en kalkoen, en zuivelproducten als melk. Vandaar de beker warme melk!

Voedingswaren met serotonine

Ook serotonine heeft een kalmerend effect en stimuleert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Je vind het in producten met veel koolhydraten, zoals volkorenbrood of volkorencrackers, en in rijst, aardappels en deegproducten.

Sla

Werk even een bordje sla weg voor het slapengaan, want dan profiteer je van de milde pijnstillende, kalmerende en enigszins slaapverwekkende werking die in het melksap (lactucarium) van de stengels zit.

Kersen

In kersen zit de stof melatonine, oftewel het slaaphormoon!

 

Probeer daarnaast geen zware maaltijden op de avond te nemen en geef je maag vanaf 3 uur voor bedtijd rust. Neem nog een lichte snack om een hongergevoel te vermijden, zoals een volkorencracker met notenpasta en een beker warme melk, en je zult slapen als een roosje!

Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »