06 October 2017
De ultieme slaapkamer

Spring jij ‘s ochtends niet fris en fruitig uit bed, maar sleep je er jezelf met moeite uit? Val je ‘s avonds moeilijk in slaap of word je ‘s nachts wakker van een droge keel, klamme dekens of een stijve nek? Neem dan eens kritisch je slaapkamer onder de loep. Met deze tips creëer je de ultieme omgeving om vlot in te kunnen slapen en uitgerust in wakker te worden!

De juiste temperatuur en luchtvochtigheid

In je slaapkamer moet het koel, donker, schoon en geventileerd zijn. De optimale temperatuur ligt rond de 17 graden Celsius. Is het te koud, dan wordt je ‘s nachts wakker. Is het te warm, dan kom je niet in slaap. Je lichaamstemperatuur moet namelijk kunnen dalen voordat je in slaap valt. Bovendien kun je in een te warme omgeving last krijgen van nachtmerries. Verder speelt de luchtkwaliteit van je slaapkamer een belangrijke rol. Bij een te lage luchtvochtigheid kun je last krijgen van een droge keel en hoesten. Een te vochtige slaapkamer is erg ongezond en bovendien een broedplaats voor schimmel. Volgens slaap experts is een luchtvochtigheid van 65% ideaal. Met een luchtbevochtiger of luchtontvochtiger kun je de luchtvochtigheid in de slaapkamer aanpassen.

Wekker buiten beeld

Je wekker is onmisbaar om de volgende ochtend op tijd op te staan. Maar verder is een wekker eigenlijk totaal ongeschikt voor een slaapkamer. De oplichtende cijfers of tikkende klok kunnen je slaap flink verstoren. Bovendien is er niets zo frustrerend om de minuten te zien wegtikken wanneer je niet kunt slapen. Nadat er weer een uur is verstreken, ben je zo gefrustreerd en boos dat je het liefst de slaapkamer uit rent. Ook werkt het funest om ‘s nachts op de wekker te kijken. Je schrikt dat je nog maar drie uur kunt slapen en bent pardoes klaarwakker. De realiteit is dat je elke nacht wel een paar keer (ongemerkt) wakker wordt. Er is niets aan de hand, maar zodra je op de wekker kijkt, wordt slapen ineens een issue. Draai daarom je wekker naar de muur, doe hem in het nachtkastje of plak de oplichtende cijfers af.

Zorg voor totale duisternis

Een compleet verduisterde slaapkamer, waarin je letterlijk geen hand voor ogen ziet, helpt om beter te slapen. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid van 1 lumen licht je biologische ritme al kan verstoren. Maak je slaapkamer dus helemaal donker met verduisteringsgordijnen en gebruik een slaapmasker. Ook het licht van je telefoon of wekker kan de aanmaak van melatonine stimuleren, zelfs met je ogen dicht!

Maak een eind aan storend geluid

Eén van de grootste belemmeringen om te slapen is geluid. Een blaffende hond, snurkende buurman, harde muziek of straatrumoer kan je regelrecht uit slaap houden of zelfs wakker maken. Maar ook kleine omgevingsgeluiden zoals een tikkende klok of druppende kraan kunnen je nachtrust verstoren. Met goede oordopjes blokkeer je het meeste geluid. Of zorg juist voor een ander, slaapverwekkend geluid om storende geluiden te neutraliseren. Het geluid van een zoemende ventilator of airconditioner staat bekend als rustgevend. Er zijn diverse apps te vinden met soortgelijke ‘white noise’ die een kalmerende werking hebben.

Investeer in je bed en beddengoed

Met het juiste materiaal bereik je het meeste effect. Dat geldt ook voor slapen! Investeer dus in een matras van goede kwaliteit en vervang deze elke 9 tot 10 jaar. Het matras moet niet te hard zijn en niet te zacht. Over het algemeen geldt: hoe dikker, hoe beter. Draai je matras bij elke verschoning om, zodat die in goede conditie blijft. Ook je hoofdkussen draagt in grote mate bij aan een goede nachtrust. Zo hebben buikslapers behoefte aan een ander kussen dan rugslapers. (Lees hier alles over het kiezen van het juiste hoofdkussen). Een kussen vervang je het liefste elke twee jaar. Natuurlijk moet ook een dekbed bij jouw slaapbehoefte en het seizoen passen. (Lees hier alles over het kiezen van het juiste dekbed). Ten slotte investeer je in fijn beddengoed dat comfortabel aanvalt. Hierbij geldt: hoe hoger de thread count, hoe beter de kwaliteit van dekbedovertrekken en hoeslakens en hoe soepeler ze aanvoelen. Houd bij het bed opmaken rekening met de omgevingstemperatuur. Kies tijdens koude nachten bijvoorbeeld voor een flanellen dekbedovertrek. In de zomer slaapt een dekbedovertrek van katoen satijn lekker koel!

Houd je bed en slaapkamer schoon

Zorg ervoor dat je slaapkamer altijd netjes en opgeruimd is. Rommel om je heen geeft namelijk een onrustig gevoel en dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk vermijden. Verschoon ook geregeld je bed en houd de slaapkamer fris en schoon. Zet minimaal 10 minuten per dag het raam open, ventileer altijd en trek de stofzuiger en/of dweil geregeld over de vloer. Zo voorkom je stof en huisstofmijt: een belangrijke oorzaak voor vervelende allergieën. Ben je erg gevoelig voor huisstofmijt? Koop dan ook anti-allergie beddengoed. Met deze allergeendichte hoezen kun je matras, kussen en dekbed volledig isoleren zodat er geen huisstofmijt, pollen of andere allergenen bij kunnen.

Maak van je slaapkamer een oase van rust

Maak je slaapkamer tot een plek waar je graag bent en helemaal tot rust kunt komen. Een echte afrader is een laptop of computer op je slaapkamer. Je hoeft er alleen maar naar te kijken of er schieten allerlei onrustige gedachten in je hoofd: dat mailtje wat je nog moet sturen, die rekening die nog betaald moet worden… Niet doen dus. Kijk ook liever geen televisie op de slaapkamer. Ook dit leidt af van waar je slaapkamer echt voor bedoeld is, namelijk slapen (en seks). Houd de inrichting rustig, maar maak er ook geen steriele ziekenhuiskamer van. Breng juist de dingen die je gelukkig maken de slaapkamer in, zoals een vergroting van je lievelingsfoto of een mooi dekbedovertrek in je favoriete thema. Zo wordt het elke avond een plezier om naar bed te gaan!

 

Laat een reactie achter

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »